Crescent 1940 dam modell 252

Märke/tillverkare: Crescent/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1940.

Ramnummer: 1354806.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "40".

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Samtida lykta och dynamon av märket Bosch.

Fakta om cykeln:

Cykeln jag köpte den på en auktion i Väderstad i Östergötland i slutet av 90-talet. På grund av detta har jag därför ingen historia kring dess tidigare liv. Priset för cykeln var 200 kr!

Jag har inte gjort något åt cykeln mer än pumpat däcken och cyklat någon enstaka gång på den. Däcken är av märket L&G, vilket var Lindblads eget gummimärke. Jag misstänker starkt att däcken är original från fabrik, då cykeln verkar ha använts lite.

En dekal på bakskärmen skvallrar om återförsäljaren, nämligen A. Pettersson i Mjölby. Denna Pettersson hade även ett eget märke som hette Iduna.

Cykeln är troligen från 1940 eller möjligen året efter. Ramnumret faller väl in i vad jag enligt egna beräkningar tror ska vara en Nymans-cykel från runt 1940.

Till 1940 årsmodell skedde en del förändringar gällande utseende. Den tydligaste är färgsättningen. Åren innan började kulörta cyklar bli allt vanligare, men svarta var fortfarande att betrakta som standardfärg. 

Från årsmodell 1940 och framåt var svart betydligt ovanligare, nästan alla cyklar från perioden 1940-1950 är kulörta. Vanligast är gröna nyanser. En annan skillnad var att skärmar och fälgar nu blev silvergråa i färgen, med randning i samma färg som ramen. Dessutom blev skärmarna länge och bredare än tidigare.

Kedjeskyddet blev samma modell för herr och dam, den välkända heltäckande varianten som hängde med minst 20 år framåt.

Den vackra skärmmascoten med en dam sittande i en halvmåne försvann till förmån för den kromade överliggande skärmförstärkning av zinkgjutgods som agerar både som skärmprydnad och skärmstag. På barncyklarna fanns den gamla skärmmascoten kvar i flera år framåt, kanske ett sätt att tömma lagret.

Andra nyheter 1940 var plastreflexer på pedalerna, fabriksmonterad centralstöd, elegant bakljusreflektor i zinkgjutgods och ny typ av verktygsväska.

Denna cykel har fått sin originalreflex utbytt mot den klassiska vitlackerade baklyktan som eftermonterades på väldigt många cyklar efter lag om baklampa som kom 1956.