/

 

Crescent 1940 herr modell 236

Märke/tillverkareCrescent/ Velocipedaktiebolaget Lindblads, tillverkad av Nymans Verkstäder, Uppsala.

År: ca 1940.

Ramnummer: 1248553.

Hjul: 28", 635 mm.

Baknav: Torpedo, årtalsstämplat "40".

Skick: Orenoverat originalskick.

Tillbehör/utrustning: Rostfria skärmar och fälgar. Samtida lykta och dynamo av märket Bosch.

Fakta om cykeln:

En dag våren 2014 fick jag fick ett samtal av en dam som var mycket bekymrad. Hennes far ville, på grund av sjukdom i familjen, sälja två äldre cyklar. Problemet var att priset var orimligt lågt, enligt damen. För två cyklar tänkte sig far huset att han ville ha 275 kr styck. Beskrivningen om vad det var för cyklar och skicket fick mig att definitivt hålla med damen i fråga.

Det skulle enligt uppgift röra sig om två Crescent cyklar från 50-talet i mycket gott skick. Jag fick några ganska dåliga bilder via mobiltelefon, men trots det insåg jag snabbt att det rörde sig om relativt fina och orörda cyklar.

Just då var jag ändå inte så sugen på grund av andra förestående inköp, dessutom fanns de i Skara-trakten, vilket var långt och dyrt att köra till. Så saken fick bero.

Men jag blev återigen kontaktad av damen som gärna ville att jag skulle köpa dem. Eftersom hon bor i Danmark kunde hon ta med dem och vi kunde träffas på lämplig plats för oss båda. Jag är alltid försiktig att köpa osedda saker, speciellt cyklar, då de oftast ser bättre ut på bild än i verkligheten. Hursomhelst, jag lovade inte mer än att jag skulle titta på dem och så blev det. Cyklarna visade sig vara en Crescent herr från 1940 och en Crescent damcykel från 1952 (se annan flik). Även om de inte var så fina som på bilderna, var de välbevarade, speciellt damcykeln av modell Crescent Suverän Sport. De köptes därför av mig på stående fot.

Båda cyklarna fick genomgå fullständig demontering, rengöring och putsning.

Herrcykeln var i gott orört skick med en del patina och några felaktiga detaljer, bland annat strålkastare och baklykta. Det som skiljer den från andra Crescent-cyklar från tidigt 40-tal och som är iögonfallande är att den har rostfria skärmar och fälgar. Vid denna tid anger Crescent inte i sina kataloger att det fanns tillgängligt. På vissa av Crescents strömlinjemodeller fanns rostfria skärmar och fälgar redan 1937, men inte på standardcyklar. Systermärket Hermes erbjöd dock rostfria skärmar och fälgar som tillbehör på standardcyklar 1940, det gjorde de sedan 1937. Även i 1940 års katalog fanns detta, så tillgängligheten fanns uppenbarligen i huset.

Redan innan inköpet förbryllade det mig, då jag via damen jag köpte den av visste att navet var daterat 1940, vilket stämmer utmärkt med ramnumret när man jämför med andra Nymans-cyklar från samma eller intilliggande år och deras årtalsstämpel på nav samt ramnummer. Även framnavet är av den typ som användes då.

Varför Crescent inte nämner rostfritt som tillbehör på skärmar och fälgar till standardcyklar förrän 1948 i sina kataloger är en gåta. Inte heller Nordstjernan, som vid denna tid tillhörde Nymans, nämner något om detta i sin katalog från 1940 ??? 

När det gäller Hermes finns möjligheten att få rostfria skärmar och fälgar inte kvar i 1942 års katalog längre. Samma sak gäller för övriga delar av rostfritt som gick att köpa till, även för Crescent gäller samma sak, dvs att rostfritt stål inte erbjöds längre 1942. Först 1946 kommer rostfria skärmar och fälgar tillbaka på Hermes och 1948 för Crescent. Kriget och materialbristen är säkert anledningen till att rostfritt stål drogs in på. 

Tittar man noga på skärmarna ser man att de är rundade i profilen och har dessutom uppvikt skärmkantsavslut, så kallad ankstjärt, vilket är typiskt för cyklar från mitten av 30-talet och framåt. 50-talscyklar med rostfria skärmar har skärmar vars profil är mer rak samt vanligen rakt avslut.

Om man lägger ihop flera indicier kan man nog ganska säkert dra slutsatsen att cykeln levererades ny med rostfria skärmar och fälgar. Som bevis åberopar jag: Baknav med årtalsstämpel väl i paritet med ramnumret. Framnav av originaltyp. Skärmarnas profil och utförande tyder på att de är äldre än 50-talet. Hålbilden i skärmarna visar att bakskärmen är borrad för att reflex av zinkgjutgodstmodell ska passa. Senare reflexer hade en annan hålbild. Det fanns märken efter denna typ av reflex i bakskärmen. Hålbilden fram är anpassad för det överligganade skärmstag som kom 1940, även här fanns märken efter skärmstaget och inget annat. Hålen ser fabriksmässigt borrade och är helt runda, hemborrade hål blir ofta ovala och med skägg i kanten av hålet.

Om någon moderniserat cykeln genom att ta bort lackerade fälgar och skärmar har de gjort stort besvär att ekra in naven från lackerade fälgar. Sedan flyttat över reflex och skärmstag samt proffsigt borrat hålen. Det förefaller mer osannolikt än det den möjlighet att den blev levererad med dessa tillbehör som ny.

En möjlighet är att det fanns ett lösblad medskickat där denna möjlighet var angiven, det förekommer hos andra tillverkare, och att dessa lösblad försvunnit under årens lopp. En annan orsak skulle kunna vara osäkerhet om materialleveran, men det gällde ju i så fall Hermes också. Kanske fanns det begränsad tillgång och man vigde i så fall den till det finaste märket i sin märkesflora, nämligen Hermes.

Kanske kommer fler cyklar med samma utrustning dyka upp eller någon form av litteratur som kan stödja teorin om att  rostfria skärmar och fälgar kunde beställas på fler märken än Hermes dessa år, tiden får utvisa det.