/

 

India herr 1915 modell India II 

Märke/tillverkare: India/okänd tillverkare.

År: ca 1915.

Ramnummer: 1629.

Hjul: 28", 622 mm.

Baknav: Mundus.

Skick: Originalskick förutom pedaler, vilka troligen är från 30-talet.

Tillbehör/utrustning: 

Fakta om cykeln:

Cykeln är inköpt på veteranmarknad 2012. Den köptes av en person som rensade ut en gammal cykelhandel utanför Kristianstad. Tyvärr ville personen inte uppge sitt namn eller var exakt cykelaffären ligger. Det enda han berättade var att cykeln funnits i cykelaffären så länge någon kunde minnas.

Det finns flera intressanta saker med cykeln, det första är namnet India som känns ganska udda och exotiskt. Den har inget metallfrontmärke, utan istället har den en dekal. Detta var ganska vanligt bland lågpriscyklar, vilket denna cykel är ett exempel på.

Dess dekal gör denna cykel extra intressant, då mycket få cyklar med dekaler har bevarats. De var mycket tunna och de slets lätt bort. Ofta monterades främre pakethållare vilket gjorde att det rostade och dekalen försvann. Det finns även en dekal till, på nedre ramröret, nära styrhuvudet, med texten India II. Kanske var India I en lyxigare variant? 

Att den är lågpriscykel kan man se på dels det neutrala märkesnamnet utan angiven tillverkare eller tillverkningsort, enklare utförande på vevpartiet, de för tiden omoderna korkhandtagen, enklare ringklocka sam faktiskt lackeringen på skärmar och hjul. 

Rödbruna skärmar och fälgar uppfattas kanske idag som lyxigare än enbart svarta, men ett genomgående mönster som jag sett dels på cyklar från tiden, men även i gamla kataloger, är att dyrare cyklar har svarta eller möjligen mahognyfärgade skärmar och fälgar, medan de enklare har röda, rödbruna och /eller träimiterade dito. Det är lite märkligt, då det borde vara dyrare att måla skärmar i träimitation än bara svart.

Själva namnet har jag inte hittat i någon märkesförteckning, kanske är det den enda överlevande cykeln av märket. Namnet är som sagt märkligt, ofta ville man associera namnet till positiva saker eller saker som antydde att cykeln var extra stark, lätt och hållbar. Vad man ville säga med namnet India är oklart. På dekalen står det "inregistrerat" viket antyder att namnet är varumärkesskyddat. Jag har sökt i Patentverket register över varumärke, men utan resultat.

Men samma sökning på bromsarmens text "Svenskt patent No 38064" hänvisar till svenskt patent på navet Mundus konstruktion. Det togs ut 1913. Alltså kan cykeln inte vara äldre. Troligen är den tillverkad mellan 1914-1920. I samband med första världskriget åren 1918-19 steg cykelpriserna flera hundra procent. Det gjordes därför fler lågpriscyklar då, den kan därför vara tillverkad sent på 1910-talet.

Mycket lite fakta kan hittas på nätet om Mundus-navet, det är en tysk konstruktion som kom ut på marknaden 1905. Tillverkaren hette Metallindustrie Schönebeck och tillverkade även cykeln Weltrad.

Ramnumret är ganska lågt, vilket antyder en tillverkare som inte gjort så många cyklar än eller som är väldigt liten. Det finns inga tydliga tecken på ramen som avslöjar vem som gjort den, men på 1910-talet sålde företaget som senare skulle bli Monark, vid denna tid kallad Svenska Cykeldepoten, snarlika cyklar av märket Krünen utrustade med Mundus-nav. Vevpartiet liknar också det som Krünen har. Det som talar emot är att Svenska Cykeldepoten troligen hade högre ramnummer vid denna tid, men tyvärr finns för lite fakta om Svenska Cykeldepotens tidiga tillverkning för dra korrekta slutsatser.